A/B testen, waarom zijn ze essentieel?

Inhoudsopgave

Krijgt je website veel bezoekers maar zijn er maar weinig mensen die daadwerkelijk een product kopen? Klikken de mensen die je advertenties zien niet door? Gebruik A/B testen! Iedereen weet dat een site er prachtig uit moet zien, wat ook geldt voor de advertenties. Toch is dit niet het enige dat van belang is. Het moet immers ook doen waarvoor het gemaakt is. Websites en advertenties hebben immers hetzelfde doel; ze moeten converteren. Om je conversie te optimaliseren, is het een aanrader om A/B testen uit te voeren. In deze blog kun je daar meer over lezen!

Wat zijn A/B testen?

Een A/B test wordt ook wel een split test genoemd. Je gebruikt het om de effectiviteit van bijvoorbeeld een website of advertentie te testen. Je moet zo’n test eigenlijk zien als een vergelijking van twee opties. Daarom moet je dus twee verschillende varianten maken van bijvoorbeeld een site. 50 procent van de bezoekers krijgt de versie A te zien, terwijl versie B getoond wordt aan de overige helft. Je kunt hierbij twee varianten gebruiken die totaal niet op elkaar te lijken, maar de verschillen kunnen ook in de details zitten. Denk bijvoorbeeld aan een andere afbeelding of kleur. Alle A/B testen hebben twee doelen: het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid en het optimaliseren van de conversie.

A/B testen

Waarom moet je A/B testen gebruiken?

Als je dus al veel bezoekers hebt op je website wil je dat ze daadwerkelijk producten van je bedrijf gaan kopen. Is dit nu nog niet het geval? Gebruik dan de A/B testen om de conversie op je site te optimaliseren. Bovendien kom je zo veel meer te weten over de doelgroep. Je weet vooraf immers nooit hoe de bezoekers reageren op je website of advertentie. Door twee varianten te testen kun je de voorkeuren van de gebruikers vinden om hier vervolgens op in te spelen in de toekomst. Een aanpassing op een pagina kan namelijk al voor betere resultaten en meer succes zorgen. Een A/B test levert je normaal gesproken dus niet alleen meer conversie op, maar het zorgt er ook voor dat je meer leert over je doelgroep.

Wat zijn de voordelen van A/B testen?

Stiekem zijn er inmiddels al een paar voordelen van A/B testen genoemd, maar hieronder zijn ze genoemd in een overzichtelijk lijstje:

  1. Objectieve data: De bezoeker weet niet dat hij/zij deelneemt aan een A/B test. Hierdoor vertoont de gebruiker natuurlijk gedrag, wat resulteert in objectieve data.
  2. Snelle aanpassingen: Nadat je de A/B test hebt uitgevoerd en je betrouwbare conclusies hebt getrokken, is het mogelijk om de aanpassingen snel door te voeren op je website of in je advertentie.
  3. Echte bezoekers: Daarnaast is het mogelijk om de A/B test live uit te voeren met echte bezoekers. Hierdoor zijn de resultaten betrouwbaar en gebaseerd op je doelgroep.
  4. Hogere conversiepercentage: Nadat je de data hebt verzameld en geanalyseerd kun je bepalen of versie A of versie B beter is. Hierbij betekent beter meer conversie. Als variant A de meeste conversie had gedurende de test moet je hier dus voor kiezen, maar dit kan ook andersom het geval zijn.

Hoe moet je een A/B test uitvoeren?

Een A/B test uitvoeren doe je niet zomaar. Hiervoor moet je eerst onderzoek doen. Duik hiervoor in boeken over psychologie, maar gebruik ook zeker je gezonde verstand. Bovendien zijn er allerlei tools die je kunt gebruiken bij het uitvoeren van A/B testen. Deze programma’s geven je inzicht in het gebruiksgedrag. Hiermee kun je schatten hoe je je website of advertentie kunt verbeteren. Kijk daarna wat de conversieresultaten van dit moment zijn en rapporteer ze samen met de data van de gebruikerstest. Zo kun je een hypothese opstellen.

Vervolgens moet je een A/B test opzetten op basis van de hypothese. Zo kun je bijvoorbeeld twee verschillende websites bouwen die beide een knop hebben in een andere kleur. Toon 50 procent van de bezoekers de ene site, terwijl het andere ontwerp getoond wordt aan de resterende 50 procent. Bepaal zelf hoe lang je de A/B test laat lopen, doe dit vanuit de hypothese. Zijn alle resultaten binnen? Trek dan betrouwbare conclusies en selecteer welke website beter is. Gebruik dit als de nieuwe site van je bedrijf aangezien dit het beste uit de A/B test gekomen is.
Door de A/B test uit te voeren, heb je veel data verzameld over je doelgroep. Hierdoor weet je inmiddels ook hoe de bezoekers zich gedragen op je website. Desondanks ben je nog niet klaar. Het is namelijk verstandig om door te gaan met de A/B testen. Hierdoor verbruik je alsmaar meer dat waardoor je met je bedrijf beter in kunt spelen op je doelgroep. Bovendien kun je met de A/B vervolgtesten je website of advertentie nog beter optimaliseren op basis van de voorkeuren van de gebruikers.

Recente blog posts