Deze SEO begrippen moet je als ondernemer kennen!

Hoger ranken in Google, dat wil elke ondernemer. Toch is het niet voor iedere website-eigenaar weggelegd om op die eerste plek terecht te komen in de zoekresultaten. Om hiervoor te zorgen, is het van belang dat je veel SEO begrippen kent. In deze blog vind je een SEO begrippenlijst waardoor je dus meer kennis krijgt over Search Engine Optimization. Zoekmachineoptimalisatie, zoals deze term genoemd wordt in het Nederlands, zorgt ervoor dat je hoger rankt in Google en is dus erg belangrijk om meer conversie te genereren!

Ankertekst

De ankertekst is de tekst die gebruikt wordt bij een hyperlink. Dit wordt overigens ook vaak anchor text genoemd. Vaak is deze tekst onderstreept, al hoeft dat niet beslist het geval te zijn. Wel is de ankertekst altijd van groot belang op het gebied van SEO. Dit komt doordat zoekmachines veel aandacht besteden aan de anchor text. Het is daarom verstandig om trefwoorden te gebruiken in de ankertekst, zo scoort je website namelijk beter.

Backlink

Backlinks zijn links die staan op andere websites maar linken naar je site. Ze worden daarom ook wel inkomende links of juist externe links genoemd. De kwaliteit van de backlinks is belangrijk in SEO. Sterker nog, dit is een van de belangrijkste elementen waar het algoritme van Google naar kijkt om je ranking in de zoekresultaten bij bepaalde trefwoorden te bepalen. Backlinks van betrouwbare websites hebben dan ook een hogere waarde dan de externe links van spamsites. 

Domain Authority

Domain Authority, of Domein Autoriteit, is een score die je kunt gebruiken om te zien hoe hoog je pagina’s scoren in de zoekresultaten van zoekmachines. DA, zoals de afkorting van Domain Authority luidt, voorspelt dit namelijk. Het wordt berekend door een aantal verschillende factoren. Hierbij kun je onder meer denken aan de hoeveelheid backlinks, maar ook de kwaliteit van de domeinen speelt een rol.

Hyperlink

Bij de uitleg over de ankertekst kwam ook al de term hyperlink naar voren. Dit is een stuk tekst waar je op kunt klikken. Vaak heeft het een blauwe kleur, terwijl het meestal ook onderstreept is. Maar, wat is een hyperlink? Dit is een link van een website naar een andere site, al kan het ook een interne link zijn. Je linkt dan van de ene pagina naar de andere binnen je eigen website dus. Er is dan sprake van een inbound hyperlink, maar je kunt ook gebruik maken van een outbound hyperlink om je SEO te verbeteren.

Indexeren

Als je bedrijf een website heeft dan moet dit natuurlijk gevonden worden in de zoekmachines. Hiervoor is het handig om een sitemap te creëren. Dit is een database met geïndexeerde pagina’s. De zoekmachine zal ze opslaan om zoekresultaten op te halen. Indexeren is dan ook het vinden van de pagina’s door bijvoorbeeld Google. Dit kan overigens ook indexatie genoemd worden.

Keyword Effectiveness Index

De Keyword Effectiveness Index wordt vaak afgekort tot KEI en toont hoe interessant het is om je SEO-praktijken te focussen op een specifiek zoekwoord. Hoe hoger de score van de KEI is, hoe groter de kans is dat je succesvol wordt met dat bepaalde keyword. Je kunt de Keyword Effectiveness Index op verscheidene manieren berekenen. Wel zijn er twee variabelen zeer belangrijk: het zoekvolume en de concurrentie op het zoekwoord. 

Keywords

De Keyword Effective Index draait dus om keywords. In het Nederlands noemen we deze woorden ook wel zoek- of trefwoorden. Ze zijn echt essentieel voor SEO. Je gebruikt keywords om te beschrijven waar de pagina over gaat. Ook is het van belang dat je ze gebruikt in meerdere delen van een pagina. Denk aan de tekst, maar ook de titel en heading tag. Let wel op de keyword density, oftewel zoekwoorddichtheid. Dit toont hoe vaak je een bepaalde keyword hebt gebruikt op de pagina. Als deze dichtheid te hoog is, kan Google het zien als manipulatie en dat wil je natuurlijk niet.

Meta description

De metabeschrijving, zoals de meta description heet in het Nederlands, is een belangrijke metatag. Hierin beschrijf je waar de pagina over gaat. Ook wordt dit kleine stukje tekst getoond door de zoekmachines in de zoekresultaten. Je moet daarom een goede meta description schrijven die de lezer aanspreekt, terwijl het ook de juiste keywords moeten bevatten. Gebruik voor de metabeschrijving maximaal 155 tekens!

Page titel

In de page titel plaats je de titeltag. Dit wordt getoond in de browser en vertelt de gebruikers van de zoekmachines waar de pagina precies over gaat. Gebruik titels die de pagina goed beschrijven en ook duidelijk zijn. Verwerk erin keywords, want dat is ook weer goed voor je SEO score!

Title tag

Title tag, of titeltag, is de titel van de pagina. Dit is een beschrijving van de pagina en staat bovenin de browser. Het wordt door de zoekmachines ingezet om het onderwerp van de pagina te bepalen, net zoals de relevantie bij specifieke zoekopdrachten. Binnen SEO is de title tag daarom een essentieel element.

Onze professionals staan voor je klaar

Customer journey

Customer journey: waarom is het zo belangrijk?

De customer journey is een term die je vast al vaak voorbij hebt horen komen of ergens gelezen hebt. Toch heb je je er mogelijk nog nooit echt in verdiept. Als dit het geval is, is het tijd om hier verandering in te brengen. Tegenwoordig is een goede customer journey namelijk ontzettend belangrijk voor bedrijven. Dit geldt dus ook voor je eigen onderneming!

Lees verder »
SEO

Deze SEO begrippen moet je als ondernemer kennen!

Hoger ranken in Google, dat wil elke ondernemer. Toch is het niet voor iedere website-eigenaar weggelegd om op die eerste plek terecht te komen in de zoekresultaten. Om hiervoor te zorgen, is het van belang dat je veel SEO begrippen kent. In deze blog vind je een SEO begrippenlijst waardoor je dus meer kennis krijgt over Search Engine Optimization.

Lees verder »
Zo haal je meer omzet uit je webshop!

Zo haal je meer omzet uit je webshop!

Als je de eigenaar van een webshop bent dan wil je uiteraard zoveel mogelijk met deze onderneming verdienen. Bij een online winkel is het belangrijk dat je hiervoor veel bezoekers naar je website trekt. Denk hierbij aan nieuwe potentiële klanten, maar ook zeker de terugkerende bezoekers. Om hiervoor te zorgen, moet je meerdere marketingkanalen inzetten. Welke? Dat hangt af van je doelgroep!

Lees verder »