Google Mijn Bedrijf: 6 essentiële optimalisatie tips

Als je denkt dat jouw Google Bedrijfsprofiel, ook wel beter bekend als Google Mijn Bedrijf, helemaal klaar is en je er geen zorgen meer over hoeft te maken, denk dan nog eens goed na. Zelfs als je jouw profiel al hebt geoptimaliseerd, kunt je met deze tips ervoor zorgen dat je het meeste uit Google Mijn Bedrijf  haalt. Lokale SEO verandert voortdurend, daarom is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de huidige trends om goed vindbaar te blijven in Google.

Google Mijn Bedrijf.

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf (of GMB) is een gratis op internet gebaseerde service die is ontworpen om lokale bedrijven online te promoten. Het is een tool waarmee bedrijfseigenaren kunnen beheren hoe ze online op Google verschijnen en hun bedrijf laten opvallen.

Waarom moet je  nu Google Mijn Bedrijf gebruiken? Doordat een groot percentage van de bevolking Google gebruikt, betekent dit dat een enorm publiek jouw  profiel kan bekijken en openen. Hoe zichtbaarder je  bent — of hoe vaker jouw bedrijf in de zoekresultaten verschijnt — hoe groter de kans is dat mensen de aandacht op jou vestigen. Het is een innovatief en praktischer alternatief voor conventionele advertenties.

Waarom is Google Mijn Bedrijf belangrijk?

1. Houd rekening met de zoekintentie van je doelgroep

Google is er goed in geslaagd zijn zoekresultaten af ​​te stemmen op wat gebruikers echt zoeken. Ze tonen niet langer alleen links op basis van trefwoorden, maar houden ook rekening met de intentie van de gebruiker bij het beslissen welke site, vermelding of webpagina als eerste wordt weergegeven. Als je bijvoorbeeld zoekt op ‘beste autodealer’, begrijpt Google dat je niet op zoek bent naar de beste autodealer ter wereld, maar dat je geïnteresseerd bent in het vinden van de beste autodealer bij jou in de buurt. Google biedt lokale bedrijfsvermeldingen aan, op basis van gegevens die het heeft verzameld. Als je dit begrijpt en het in jouw optimalisatiestrategie opneemt, kan dit hét verschil maken tussen een gebruiker die op jouw vermelding klikt of die van je concurrent.

2. Werk Google Mijn Bedrijf regelmatig bij

Het is belangrijk om Google mijn Bedrijf altijd actueel te houden. Het doel van een pagina met zoekresultaten voor zoekmachines (SERP) is om de meest relevante en actuele informatie weer te geven. Om bovenaan de lijst te verschijnen, moet je ervoor zorgen dat jouw profiel altijd actueel is. Elke branche heeft zijn eigen strategieën  voor optimalisatie, maar het is een goed begin om ervoor te zorgen dat jouw Google-bedrijfsprofiel bijgewerkte uren heeft. Zorg er ook voor dat je aangeeft wanneer je bedrijf gesloten is wegens vakantie; je wilt niet dat klanten naar jouw locatie bellen of opdagen en verwachten zaken te doen wanneer je gesloten bent.

3. Vraag je klanten om beoordelingen (reviews)

Klantrecensies zijn een ander element dat van invloed kan zijn op de online aanwezigheid van jouw bedrijf. Soms kan het een beetje ongemakkelijk voelen om klanten te vragen beoordelingen te schrijven, maar Google wil vermeldingen voor bedrijven met een goede reputatie onder de aandacht brengen. Als je dus beoordelingen van klanten ontvangt, kan je bedrijf in de zoekresultaten voorlopen op de concurrenten. Hoewel sommige SEO-experts de strategie promoten om een ​​grote hoeveelheid beoordelingen te verzamelen, is het het beste om te streven naar beoordelingen van hoge kwaliteit die trefwoorden vermelden die verband houden met de producten en/of diensten die je levert. Dit helpt Google de aard van je bedrijf te begrijpen, zodat jouw vermelding aan meer potentiële klanten kan worden getoond.

4. Reageer op beoordelingen van klanten

Naast het ontvangen van beoordelingen, moeten bedrijfseigenaren er ook tijdig op reageren. Het is niet alleen goed voor je publiek om te zien dat je actief bent en naar feedback luistert, maar Google erkent dit ook als een goede gewoonte. Als je een slechte recensie krijgt, wees dan niet bang om contact met hen op te nemen en hen te vragen individueel contact met je op te nemen om hun feedback te bespreken. Als je goede recensies krijgt, bedank dan de auteurs voor het zakendoen met jou en voor het nemen van de tijd om hun ervaringen te delen.

5. Voeg relevante categorieën toe

Binnen Google Mijn Bedrijf zijn er meer dan 4.000 verschillende bedrijfscategorieën om uit te kiezen. Omdat Google de zaken overzichtelijk wil houden, kunt je slechts één primaire categorie en tien extra categorieën kiezen. De lijst wordt altijd bijgewerkt, dus het is belangrijk om regelmatig te controleren of de bedrijfscategorieën die je gebruikt, het meest relevant blijven. Als jouw website geoptimaliseerd is, kan Google met zijn uitgekiende algoritme al een vrij duidelijk beeld krijgen van de diensten die jouw bedrijf aanbiedt. Als je echter handmatig bedrijfscategorieën selecteert, kun je ervoor zorgen dat ze altijd zo nauwkeurig mogelijk zijn.

6. Voeg actuele afbeeldingen toe aan Google Mijn Bedrijf

Actuele afbeeldingen zijn een belangrijk onderdeel van jouw profiel, gezien de positieve correlatie tussen het aantal foto’s dat een profiel heeft en het aantal organische impressies dat het ontvangt. Begin met hoogwaardige afbeeldingen van jouw logo, foto’s van de binnen- en buitenkant van je pand en foto’s van je team. Deze geven gebruikers een goed idee van wat ze kunnen verwachten als ze persoonlijk langskomen. De impact van foto’s en de soorten foto’s die belangrijk zijn om op te nemen, verschillen per branche. Hotels moeten afbeeldingen toevoegen die kameropties tonen en beschrijvende alt-tekst bevatten. Voor zorgverleners kunnen afbeeldingen van de wachtkamer potentiële patiënten helpen om een ​​idee te krijgen van de instelling voordat ze komen voor een afspraak. Houd bij het selecteren van afbeeldingen rekening met je klanten. Bedenk waarom ze jouw bedrijf verkiezen boven een concurrent, en zorg ervoor dat je hen voldoende beeldmateriaal geeft om hen te helpen bij het nemen van hun beslissingen.

Relevante en kwalitatieve foto’s van jouw bedrijf in Google Mijn Bedrijf geven een betrouwbare impressie.

De groeiende waarde van organisch verkeer

Naarmate de zorgen over gegevensprivacy blijven toenemen en betaald zoeken minder gericht wordt, wordt organisch verkeer nog waardevoller. Door de toegenomen aandacht voor gegevensprivacykwesties hebben marketeers minder gebruikersgegevens om met advertenties te targeten. Dit maakt het optimaliseren van Google Mijn Bedrijf voor organische vertoningen een nog waardevoller onderdeel van jouw digitale marketingstrategie. Google Mijn Bedrijf is gratis en gemakkelijk om mee aan de slag te gaan. Het is echter slechts een klein onderdeel van een effectieve lokale SEO-strategie.

Onze professionals staan voor je klaar

SEA of SEO

SEO of SEA; waar kun je het beste voor kiezen?

Kiezen tussen SEO en SEA, dat kan nog wel eens lastig zijn. Is dat tegenwoordig eigenlijk nog wel het geval? Nee! Inmiddels is het immers beter om beide zoekmachinemarketing methoden in te zetten voor je bedrijf. Dit is echt essentieel om optimaal rendement te halen uit je budget.

Lees verder »
Online marketing tools

Welke online marketingmiddelen kun je gebruiken?

Als ondernemer wil je natuurlijk zoveel mogelijk geld verdienen, dat is niet meer dan logisch. Hiervoor is het van belang om gebruik te maken van online marketing. Veel mensen denken dat dit maar één methode is, maar dit is absoluut niet het geval. Online marketing is juist een parapluterm voor veel verschillende online marketingmiddelen.

Lees verder »
Linkbuilding

Linkbuilding: wat is het en waarom is het belangrijk?

Linkbuilding, die term ben je vast al eens tegengekomen. Dit is namelijk een essentieel component van SEO, wat de veelgebruikte afkorting is van Search Engine Optimization. Linkbuilding SEO helpt je organische vindbaarheid in de zoekmachines te verbeteren. Dat is precies waarom het zo belangrijk is

Lees verder »