Linkbuilding: wat is het en waarom is het belangrijk?

Inhoudsopgave

Linkbuilding, die term ben je vast al eens tegengekomen. Dit is namelijk een essentieel component van SEO, wat de veelgebruikte afkorting is van Search Engine Optimization. Linkbuilding SEO helpt je organische vindbaarheid in de zoekmachines te verbeteren. Dat is precies waarom het zo belangrijk is om hier gebruik van te maken als je een ondernemer bent. In deze blog gaan we nog wat dieper in op linkbuilding, inclusief een uitleg over een fenomeen. Ook leggen we uit waarom dit van belang is en hoe het gebruikt kan worden om de vindbaarheid van je website te verbeteren.

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is in principe het verkrijgen van links, moeilijker is het niet. Hierbij heb je twee soorten links: interne en externe links. De interne links staan op je eigen site, terwijl de externe links juist op andere websites staan. Google gebruikt beide soorten links om te bepalen hoe belangrijk je website en pagina is. Je moet het dan ook zien als een aanbeveling. Hoe meer aanbevelingen, links dus, je krijgt, hoe belangrijker je site is volgens Google. Nu moet je niet direct langs allemaal websites gaan om ervoor te zorgen dat je die externe links krijgt. De kwaliteit en relevantie is namelijk van groot belangrijk bij linkbuilding. Daarom is het beter om een externe link te plaatsen op een website met veel autoriteit, terwijl ook de relevantie, linktekst en context een rol speelt bij het bepalen van de score van je linkprofiel.

Waarom is linkbuilding belangrijk?

Als je een website hebt dan wil je natuurlijk zo hoog mogelijk ranken in Google. Je positie wordt hierbij gedeeltelijk bepaald door je website- en pagina-autoriteit. Desondanks scoort niet altijd de site met de meeste links en/of beste kwaliteit links het hoogst. Ook de inhoud van de content speelt hierbij een rol, net zoals de techniek van de website. Alsnog is linkbuilding wel degelijk van belang. Hierin zijn een paar factoren essentieel: het aantal, de inhoud en de kwaliteit. Het is belangrijk om hiermee aan de slag te gaan zodat je hoger zult ranken in Google. Met behulp van de onderstaande manieren kun je dit doen.

Externe links

Je moet dus externe links krijgen, wat je kunt doen op meerdere manieren. Dit wordt overigens ook wel een backlink genoemd, tenminste als een site een link naar je website plaatst. Hierdoor kun je de populariteit van je site verhogen waardoor je beter gevonden wordt via Google. Om hiervoor te zorgen kun je je bijvoorbeeld aanmelden bij allerlei soorten pagina’s waaronder start- en overzichtspagina’s. Daarnaast zou je ook je blogs kunnen delen op sociale media, net zoals je met je klanten, leveranciers en partners af kunt spreken dat ze een linkje naar je website plaatsen op hun eigen site. Daarnaast is het mogelijk om links met andere websites te ruilen. Doe dit niet te veel anders zal het Google opvallen. Het zal je dan alleen maar beschadigen.

"
Backlinks

Interne links

Voor de externe links moet je dus samenwerken met andere partijen, maar dat hoeft niet bij interne links. Hierbij werk je je juist aan de linkstructuur binnen je website. Zo moet je ervoor zorgen dat bezoekers eenvoudig kunnen doorklikken naar relevante pagina’s binnen je site, terwijl ze ook na het lezen van een blog gemakkelijk andere relevante informatie moeten kunnen vinden. Het is van belang om relevante interne links te gebruiken binnen je website. Hoe meer hiervan leiden naar belangrijke pagina’s, hoe hoger de paginawaarde zal worden. Desondanks moet je niet onder elk woordje een linkje plaatsen, hier zal zowel de bezoeker als de zoekmachine niet blij van worden.

Natuurlijk linkprofiel

Google houdt je letterlijk en figuurlijk in de gaten. Dit is al helemaal het geval bij linkbuilding op je website. Dit doet de zoekmachine om black hat SEO tegen te gaan, wat onnatuurlijke middelen zijn om met je site hoger te ranken. Google kijkt daarom naar waar de links vandaan komen, of ze relevant zijn en hoeveel er aangemaakt worden in een specifiek tijdsbestek. Daardoor is het dus van belang om een natuurlijk linkprofiel te creëren. Om dit te kunnen doen, heb je een combinatie van kwalitatieve en minder kwalitatieve links nodig. Ze moeten bovendien verkregen zijn op een natuurlijke wijze en verdeeld zijn over een bepaalde periode.

Hoe wordt je positie in Google bepaald?

Relevante content telt dus mee bij het bepalen van je positie in Google, maar dit geldt ook voor de waarde van je domein. Dit wordt ook wel Domein Autoriteit of Domain Authority genoemd. Hiervoor krijg je een cijfer van 1 tot 100, wat je een goede indicatie geeft van je positie. Je kunt je domeinwaarde verbeteren met behulp van linkbuilding. Dit kan overigens gemeten worden met Trust Flow en Citation Flow. Trust Flow toont hoe betrouwbaar een site is op basis van onder andere backlinks van betrouwbare websites, terwijl Citation Flow gebaseerd is op het aantal backlinks dat verwijst naar je site.

Recente blog posts