Kunstmaand Ameland

Kunstmaand Ameland - Een website met ticketsysteem

Elk jaar in november transformeert Ameland in een bruisend centrum van internationale kunst tijdens Kunstmaand Ameland. Dit jaarlijkse evenement trekt kunstenaars van over de hele wereld, biedt workshops, lezingen en een scala aan kunstevenementen die het eiland overspoelen. Echter, voordat Kunstmaand Ameland de samenwerking met Multiplus Online aanging, kampte de organisatie met een verouderde website en handmatige processen die niet langer voldeden aan de groeiende behoeften van het evenement.

De uitdaging

Bij Kunstmaand Ameland liepen we tegen een aanzienlijke uitdaging aan: hun website was verouderd en er was een duidelijk gebrek aan automatisering en geïntegreerde back-office systemen. Er was een sterke behoefte aan een allesomvattend ticketsysteem, de digitalisering van processen, en een vlekkeloze ervaring voor alle bezoekers.

De aanpak

Bij Multiplus Online hebben we een breed pakket aan diensten ingezet om Kunstmaand Ameland door hun digitale transformatie, want dat was het zeker, te loodsen.
We begonnen met zorgvuldige projectplanning en het ontwerpen van functionele specificaties, altijd met de behoeften en wensen van Kunstmaand Ameland op de voorgrond. We namen ruim de tijd om alle wensen helder in kaart te krijgen.
Het ontwerpen en ontwikkelen van een gebruiksvriendelijke website was onze volgende stap, inclusief een door onszelf ontwikkelt ticketsysteem en geïntegreerde back-office functionaliteiten.
Het programmeerwerk en de bouw van de website kregen speciale aandacht, waarbij vooral de integratie van systemen en het gebruiksgemak centraal stonden.
Het samenbrengen van verschillende componenten, zoals het ticketsysteem, back-office functies en real-time informatie voor zowel bezoekers als beheerders was een complexe opgave. Wij namen de verantwoordelijkheid om een systeem te creëren dat eenvoudig te beheren was voor ons team en beheerders van Kunstmaand Ameland zelf. Flexibiliteit en aanpasbaarheid tijdens het evenement werd door ons gegarandeerd.
Met behulp van de Scrum Agile-methodologie werkten we stapsgewijs aan de ontwikkeling en optimalisatie van het systeem.

De samenwerking en de resultaten
Door onze hechte samenwerking met Kunstmaand Ameland hebben we gezamenlijk een platform tot leven gebracht dat niet alleen voldeed aan de specifieke behoeften van het evenement en zijn bezoekers maar ook aanzienlijke voordelen met zich meebracht. Echt een teamprestatie.
Onze inspanningen resulteerden in een grotere naamsbekendheid, een vernieuwde website en een krachtigere uitstraling. Dit leidde tot een boost in de ticketverkoop, dankzij het gestroomlijnde en gebruikersvriendelijke ticketsysteem dat we zelf ontwikkelt hebben. We leverden daar ook de benodigde scanners bij.
In dit geval waren we zelf ook live aanwezig om snel op te kunnen treden bij mogelijke problemen. Dit bleek achteraf niet nodig. We hadden het systeem al uitvoerig getest waardoor het geheel uiteindelijk resulteerde in een soepele en naadloze ervaring voor alle betrokken – van de kunstenaars tot de bezoekers.
We vonden het geweldig om samen er voor te kunnen zorgen dat Kunstmaand Ameland zich volledig en met vertrouwen kon bezighouden met het bevorderen van kunst en cultuur op het eiland. Ze konden erop vertrouwen dat de digitale aspecten van het evenement in deskundige handen waren, waardoor de basis werd gelegd voor een succesvolle en gedenkwaardige editie van Kunstmaand Ameland. Tot volgend jaar!