Wat is KPI?

Inhoudsopgave

Key Performance Indicator, dat is waar KPI voor staat. Het is een meetbare waarde die toont hoe een organisatie geslaagd is in het behalen van bepaalde zakelijke doelen. Ondernemingen kunnen deze informatie toepassen in diverse niveaus binnen de organisatie. Over het algemeen worden hoge niveau KPI’s gericht op de algemene succesfactoren van het bedrijf, terwijl lagere niveau KPI’s zich juist focussen op processen als marketing, klantenservice en verkoop. Hieronder kun je meer lezen over wat KPI precies is en hoe de indicatoren bepaald kunnen worden. 

Wat is de definitie van KPI?

Ondernemingen willen het liefst bezig zijn met groeien, maar het kan ook gebeuren dat ze zich juist richten op het overleven. In sommige gevallen moeten er snel beslissingen genomen worden. Er is dan weinig tijd om in de toekomst te kijken of om juist terug te blikken. Een KPI wordt dan ook niet gebruikt om het bedrijf als geheel te beoordelen, terwijl het ook niet alle elementen afzonderlijk analyseert. Een Key Performance Indicator staat juist voor een bepaalde waarde die gemeten kan worden en gelegd kan worden naast het oorspronkelijke doel. 

Hoe kun je KPI’s definiëren?

Het is mogelijk om gebruik te maken van een overzicht met KPI’s die standaard gebruikt worden binnen de sector, maar dit zal over het algemeen niet het gewenste resultaat geven. Het is juist beter om de voornaamste aandachtspunten specifiek voor de organisatie te definiëren. Zo is er meer kans op het krijgen van het gewenste resultaat. Om dit te kunnen doen, kunnen er diverse vragen gesteld worden. Onderstaand vind je hier wat voorbeelden van:

  • Wat is het gewenste resultaat?
  • Hoe wordt de vooruitgang gemeten?
  • Wie is verantwoordelijk voor de uitkomst?
  • Wanneer wordt de vooruitgang bepaald?
  • Hoe is duidelijk of de doelstelling behaald is?

Recente blog posts