Wat is een meta description?

Inhoudsopgave

Als je zoekt naar een onderwerp op Google zul je veel resultaten vinden. Hierbij zul je onder meer een meta description te zien krijgen van alle zoekresultaten. Dit is een korte beschrijving van een pagina van een website die dus getoond wordt op de SERP, wat staat voor Search Engine Result Page. Een metabeschrijving, het Nederlandse woord voor meta description, geeft je hierbij informatie over de pagina zodat je er niet op hoeft te klikken om te weten te komen waar het over gaat. Het is bovendien van belang dat de meta description wervend is, dus niet alleen informatief. 

Wat is de definitie van meta description? 

In de meeste gevallen zal een potentiële klant eerst op een zoekresultatenpagina komen voordat hij of zij een bepaalde webpagina bezoekt. Als je een site hebt dan wil je graag dat deze persoon op je website klikt. Hoog scoren speelt hierin een rol, maar je moet ook opvallen tussen je concurrenten. Dit is mogelijk met behulp van een meta description, waarmee je ervoor kunt zorgen dat je zoekresultaat beter zichtbaar is. Hiervoor heb je weinig ruimte. Kwaliteit gaat dan ook boven kwantiteit bij het schrijven van je metabeschrijving. 

Hoe schrijf je een meta description?

Op dit moment mag een meta description van Google uit niet meer dan 155 karakters bestaan. Hierdoor moet je in een korte zin zoveel mogelijk informatie geven over je webpagina. Je moet dus eigenlijk een korte samenvatting maken van de pagina. Eventueel kun je een langere tekst schrijven, maar dit zal dan niet getoond worden in de zoekresultaten. De inhoud van de title tag mag je trouwens niet vergeten bij het schrijven van de meta description, waarbij je eventueel kunt kiezen voor de H1-titel. Dit is toch geen verplichting.

Recente blog posts