Wat is nofollow?

Inhoudsopgave

Sinds 2005 is het mogelijk om een link op een website nofollow te maken. Desondanks is de interpretatie van dit type koppeling sinds de introductie flink veranderd. Op het moment staat nofollow voor een link die aan de zoekmachines aangeeft dat de koppeling genegeerd moet worden door de crawler. In dit artikel informeren we je over de betekenis van de nofollow-link, terwijl ook nog uitgelegd zal worden hoe je een nofollow-koppeling toe kunt voegen aan je site.

Wat is een nofollow-link?

De nofollow-link werd oorspronkelijk gecreëerd in 2005. Het had destijds het doel om comment spam in blogs tegen te gaan, waar veel gebruik van werd gemaakt door marketeers met behulp van dofollow-links. Matt Cutts van Google werkte samen met blogger Jason Shellen om een HTML tag te maken zodat deze vorm van spam gestopt kon worden. Vervolgens werd in 2009 ook de manier waarop links geïnterpreteerd worden door bots aangepast. Zo werd voorkomen dat de tag misbruikt werd voor het misleiden van PageRank. Inmiddels is de situatie alweer wat anders. Nofollow wordt sinds 2020 namelijk alleen als suggestie gebruikt, Google kan hier dus van afwijken. Het is desondanks goed om te weten dat niet alle zoekmachines op dezelfde manier omgaan met nofollow-links.

Hoe kun je een nofollow-link maken?

Heb je op je site een koppeling staan waarvan je wilt dat het niet gevolgd wordt door de crawler van Google? Je moet dan een HTML tag toevoegen zodat de link nofollow wordt. Dit hoeft niet als je gebruik maakt van WordPress, dit voegt namelijk automatisch een nofollow attribuut toe aan alle koppelingen die een eindgebruiker plaatst. Onderstaand zie je desondanks hoe een nofollow-link eruit kan zien:

<a href=”http://www.voorbeeld.nl/” rel=”nofollow”>Link tekst</a>

Recente blog posts