Bouncerate, wat ook wel geschreven wordt als bounce rate, wordt gebruikt om het percentage bezoekers dat een webpagina bezoekt en weer verlaat zonder enige interactie te tonen. Een bouncepercentage ontstaat door de bezoekers te tellen die wel of niet een interactie doen met de pagina en vervolgens deze op elkaar te delen. Deze rate geeft in brede termen aan hoe kwalitatief de pagina is, al kan het ook de kwaliteit van het bezoekersprofiel tonen. In dit korte artikel informeren we je over bounce rate en wanneer het goed is.
Wat is de definitie van bouncerate?
Bezoekers kunnen op een pagina terechtkomen en vervolgens zonder op maar één interactief element te klikken weer de website verlaten. Dit kan op meerdere manieren gedaan worden: door de “back” functie in te zetten of door de pagina af te sluiten. In dit geval heeft er een sessie van maar één webpagina plaatsgevonden, wat diverse redenen kan hebben. Dit wordt gebruikt om een bounce rate te berekenen. Heb je te maken met een hoge bounce rate? Vaak wordt dit in verband gebracht met de kwaliteit van de site, maar dat hoeft niet per se het geval te zijn.
Wanneer is een bounce rate goed?
Heeft de webpagina het doel om een bezoeker lang vast te houden of moet diegene juist op interacties uitvoeren? De bouncerate is in dit geval absoluut van belang. Dit wordt dus berekend door het aantal sessies zonder interacties te delen op het aantal sessies met interacties. Helaas is het lastig om definitief te bepalen wanneer een bounce rate goed is, maar desondanks hebben experts wel cijfers bepaald waaraan je kunt zien of je bouncepercentage goed is. Bij een bouncerate van 26 tot 40 procent spreken we van zeer goed. Alles boven de 70 procent is juist zeer slecht.