Wat is online marketing?

Inhoudsopgave

Online marketing bestaat uit het gebruik maken van kanalen gebaseerd op het internet om een boodschap van een bedrijf te verspreiden aan de doelgroep. Dit kan een boodschap over het merk zijn, maar ook over de producten en/of diensten die aangeboden worden door de onderneming. Voor online marketing kunnen er meerdere methoden en technieken gebruikt worden. Denk bijvoorbeeld aan SEO en SEA, maar ook aan sociale media en e-mail. Hierbij heb je als doel om je potentiële klanten te bereiken via online kanalen. 

Wat is het verschil tussen online marketing en traditionele marketing?

Een bedrijf kan niet alleen gebruik maken van online marketing, maar natuurlijk ook van traditionele marketing. Van oudsher omvat dit onder andere print, radio en televisie. Vroeger werden deze kanalen veel gebruikt voor advertenties, maar in de meeste gevallen kostte dit veel geld en waren de resultaten ook lastig te meten. Door online marketing is dit niet langer het geval. Campagnes kunnen op het internet op gezet om klanten te werven tegen geen tot weinig kosten. Ook is online marketing een stuk geschikter voor experimenten dan traditionele marketing. 

Wat zijn de voordelen van online marketing?

Het gebruik van de online kanalen om een bedrijf te marketen biedt diverse voordelen. Zo biedt online marketing je de mogelijkheid om te meten wat de impact van een specifieke kanaal is dat gebruikt is in de campagne. Ook kan gemeten worden hoeveel bezoekers de advertentie hebben gezien en er op hebben geklikt bijvoorbeeld. Online marketing zorgt er dus voor dat je alles goed kunt analyseren, wat bij traditionele marketing veel minder mogelijk is. Het grote voordeel hiervan is dat de advertenties de volgende keer nog beter kunnen worden, wat kan leiden tot meer waardevolle klanten.

Recente blog posts